Viešoji konsultacija dėl itin spartaus ryšio infrastruktūros techninio sprendimo
Konsultacija vyksta 2023-10-11 - 2023-11-11
Siekiant tinkamai įgyvendinti projektą „Itin spartaus ryšio infrastruktūros plėtra“, viešosioms konsultacijoms teikiami techniniai sprendimai ir sumodeliuoti tinklo elementai, skirti užtikrinti prieigą prie itin didelio pralaidumo plačiajuosčio ryšio tinklo būstams ir įmonėms, išsidėsčiusiems komerciškai nepatraukliose vietovėse. Siekiant įsitikinti, kad sumodeliuotas itin spartaus ryšio infrastruktūros plėtros techninis sprendimas yra tikslus ir atitinka privačių ryšio operatorių planus bei poreikius, maloniai prašome suinteresuotų šalių peržiūrėti pateiktus duomenis ir iki 2023 m. lapkričio 11 d. el. paštu [email protected] pateikti savo pritarimą arba argumentuotus prieštaravimus.
Viešosioms konsultacijoms teikiami žemėlapiai ir kita aktuali informacija:
Viešoji konsultacija dėl parengto investicijų projekto “Itin spartaus ryšio infrastruktūros plėtra”
Konsultacija vyksta 2023-11-27 - 2023-12-27.
Viešosioms konsultacijoms teikiamas parengtas investicijų projekto “Itin spartaus ryšio infrastruktūros plėtra” dokumentas su priedais. Projektu siekiama suteikti prieigą prie itin spartaus plačiajuosčio ryšio ne mažiau kaip 14 909 būstams (namų ūkiams) ir 1 348 įmonėms vietovėse, kuriose infrastruktūros plėtros ir paslaugų teikimo negali užtikrinti rinkos dalyviai. Tokiu būdu siekiama spręsti nepakankamo itin spartaus ryšio (ne mažesnės nei 100 Mb/s spartos) prieinamumo būstams ir įmonėms problemą. Siekiant įsitikinti investicijų projekto dokumento aktualumu ir tikslumu, maloniai prašome suinteresuotų šalių peržiūrėti pateiktus dokumentus ir iki 2023 m. gruodžio 27 d. el. paštu: [email protected] pateikti informaciją, kuri turėtų būti įtraukta į investicijų projektą ar patikslinta.
Viešosioms konsultacijoms teikiama informacija:
1. ISRI-2 investicijų projektas
2. 5G ir 4G ryšio infrastruktūros ir pasiekiamumo žemėlapiai
3. 5G ir 4G ryšio infrastruktūros ir pasiekiamumo žemėlapis pagal spartas
4. Šviesolaidinės infrastruktūros žemėlapiai
5. Baltųjų dėmių informacija
6. Baltųjų dėmių žemėlapiai
7. Optimalaus techninio sprendimo žemėlapiai
8. Projekto skaičiuoklė
9. Viešųjų konsultacijų informacija
Viešųjų konsultacijų metu pastabas ir komentarus pateikė Lietuvos kabelinės televizijos asociacija:
1. Asociacija atkreipė dėmesį, kad investicijų projekto metu sumodeliuotos ryšio bokštų statymo vietos sutampa su projekto „Naujos kartos interneto prieigos infrastruktūros plėtra“ įgyvendinimo metu suprojektuotų, bet nepastatytų ryšio bokštų vietomis. Atsižvelgiant į tai, iškeltas klausimas dėl infrastruktūros plėtros vietų – ar bokštų statymo vietos yra laikytinos baltomis dėmėmis. Pažymima, kad investicijų projekto rengimo metu baltųjų dėmių žemėlapiai buvo parengti vadovaujantis valstybės pagalbos bendrosios išimties reglamento 651/2014 (GBER) 52 str. reikalavimais. Taip pat, atkreiptinas dėmesys, kad rengiant baltųjų dėmių žemėlapį buvo įvertinta šiuo metu esama ir per artimiausius 3 metus planuojama sukurti infrastruktūra, įskaitant projekto „Naujos kartos interneto prieigos infrastruktūros plėtra“ įgyvendinimo metu sukurtą infrastruktūrą. Pabrėžtina, kad minėto projekto įgyvendinimo metu šie bokštai nebuvo ir nebus pastatyti, taigi plačiajuosčio ryšio infrastruktūra šiose teritorijose nebus užtikrinama. Inicijuojamo projekto sąsajos su anksčiau įgyvendintu projektu „Naujos kartos interneto prieigos infrastruktūros plėtra“ nekelia dvigubo finansavimo rizikos. Iki šiol baigti įgyvendinti ir suplanuoti greitu metu įgyvendinti projektai tiek jų turinio, tiek apimties atžvilgiu nebus dubliuojami naujame projekte. Iš esmės išsiskirs projekto tikslinė teritorija, tikslinės grupės, investavimo objektai. Numatoma, kad inicijuojamo projekto investicijos bus nukreiptos į „baltąsias dėmes“ t.y. teritorijas, kuriose nėra užtikrinamas itin spartus ryšys.
2. Lietuvos kabelinės televizijos asociacija išreiškė nuogąstavimą dėl skirtingų alternatyvų išlaidų aktyvinei ir galinei klientų įrangai. Taip pat, akcentavo, kad ryšio bokštų statybos atveju bus reikalinga ne tik galinė kliento įranga, bet ir bazinės stotys ryšio bokštuose, kurių išlaidos nėra įtrauktos į projektą ir jas turės įrengti ryšio operatoriai. Tokiu atveju galėtų susidaryti skirtingi alternatyvų vertinimo kriterijai ir kiti palyginamieji duomenys. Atsakant į pateiktą užklausą pažymima, kad visų alternatyvų atveju nėra skaičiuojama prieigos aktyvinės įrangos kaina ir operatorių investicijos. Projekto įgyvendinimo metu numatoma investuoti į brangiausią ryšio infrastruktūros dalį dėl kurios trūkumo ryšio operatoriai šiuo metu ir nevykdo veiklos tikslinėse teritorijose. Sudarant projekto įgyvendinimo alternatyvas buvo įskaičiuotos reikalingos infrastruktūros (ryšio bokštai ir ŠKL) įrengimo, elektros užtikrinimo, tinklo agregavimo mazgų praplėtimo, tinklo tankinimo įrangos praplėtimo ir kitos išlaidos. Siekiant užtikrinti alternatyvų palyginamumą, išlaidos galinei vartotojų įrangai nėra vertinamos nei vienoje alternatyvoje. Svarbu paminėti, kad remiantis bendrojo bendrosios išimties reglamento 651/2014 (GBER) 52 str. nuostatomis projektai turi siekti esminio pokyčio, kuris lemtų reikšmingas naujas investicijas (įskaitant ryšio operatorių investicijas į aktyvinę ir kitą įrangą plačiajuosčio ryšio paslaugų užtikrinimui). Rengiant investicijų projektą yra užtikrinamas technologinio neutralumo principas, t.y. atsiribota nuo konkrečių technologinių sprendimų ir vadovaujamasi projektų rengimą ir administravimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimais, projektui numatyto finansavimo dydžiu ir siekiant projektui keliamų tikslų modeliuojamas bei vertinamas optimalus projekto įgyvendinimo sprendimas. Projektas rengiamas ir alternatyvos vertinamos pagal CPVA patvirtintą investicijų projektų rengimo metodiką. Tiek belaidžio, tiek laidinio ryšio padengimas yra vertinamas pagal ES Bendrojo bendrosios išimties reglamento nuostatas. Taip pat, visiems operatoriams yra suteikiama vienoda galimybė pasinaudoti sukuriama infrastruktūra ir pasirinkti vietą bokšte ar kt. parametrus reikiamus jų paslaugų teikimui.
3. Lietuvos kabelinės televizijos asociacija iškėlė klausimą dėl dviejų investicijų projektų (inicijuojamo projekto ir projekto „Itin spartaus ryšio infrastruktūra“) rengimo metu apskaičiuotų infrastruktūros įrengimo kainų skirtumo. Pažymima, kad infrastruktūros įrengimo kaina yra apskaičiuojama remiantis Investicijų projektų rengimo metodikoje (patvirtintoje CPVA 2014 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr.2014/8-337, aktuali redakcija – 2023 m. sausio 6 d. įsakymas Nr. 2023/ 8 - 4) nurodytais reikalavimais – t.y. apklausiant galimus tiekėjus. Taip pat, atitinka CPVA kvietime teikti projektų įgyvendinimo planus Nr. 08-003-P „Elektroninių ryšių infrastruktūros plėtra“ nurodytų kartu su projekto investicijų projektu privalomų pateikti dokumentų turinį – dokumentai pagrindžiantys projekto biudžetą ir išlaidų pagrįstumą (tiekėjų komerciniai pasiūlymai). Inicijuojamo projekto rengimo metu buvo įvertinti 3 šviesolaidinių kabelinių linijų įrengimo rangovų komerciniai pasiūlymai ir jų pagrindu apskaičiuota vidutinė infrastruktūros įrengimo kaina. Atkreiptinas dėmesys, kad investicijų išlaidos projektui „Itin spartaus ryšio infrastruktūra“ buvo skaičiuotos remiantis 2022 m. balandžio mėn. pateiktais komerciniais pasiūlymais, tuo tarpu, naujojo projekto išlaidos pagrįstos 2023 m. spalio mėn. gautais komerciniais pasiūlymais. T.y. tarp pasiūlymų pateikimo praėjo apie 1,5 metų. Atsižvelgiant į gautus pasiūlymus, daroma prielaida, kad ženklų kainų pasikeitimą galėjo lemti ženkliai išaugusios medžiagų ir darbų kainos bei prielaidos dėl galimų kainų didėjimo tendencijų ateityje. Valstybės duomenų agentūros duomenimis per 2022 m. inžinerinių statinių įrengimo vidutinis metinis statybos sąnaudų elementų kainų pokytis sudarė 17 proc.